SOMS IS HET BETER NIEMAND AAN TE WERVEN DAN IEMAND
De uitdagende arbeidsmarkt heeft geleid tot een toename van het aantal openstaande vacatures en het gebrek aan gekwalificeerd personeel heeft uiteraard ook zijn impact op de bestaande teams en individuele medewerkers. Want wist je dat een foute aanwerving kan leiden tot méér ontevredenheid, méér burn-out en méér vacatures?
HR en hiring managers staan dan ook vaak voor een lastige keuze: gaan we deze niet-ideale kandidaat aanwerven of houden we deze positie nog open totdat we hopelijk de juiste persoon vinden?
Er zijn vier eigenschappen bij een sollicitant die, volgens een artikel in de Harvard Business Review, een zeer grote impact hebben op het functioneren en het welbevinden van een team: betrouwbaarheid, aanpassingsvermogen, teamspeler zijn en communicatieve vaardigheden.
Laten we beginnen met betrouwbaarheid. Flexibiliteit is belangrijk, maar veel managers verwarren dit nog steeds met betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid omvat eigenschappen zoals punctualiteit, verantwoordelijkheidsgevoel, consistentie en het nakomen van afspraken en beloften. Betrouwbare collega’s kunnen worden vertrouwd om hun taken en verantwoordelijkheden serieus te nemen en goed uit te voeren.
Het aanwerven van een onbetrouwbaar persoon kan leiden tot frustraties in het team. Want hoeveel tijd wil je besteden aan het verontschuldigen en smeken om hulp van andere collega’s wanneer hij of zij opnieuw afwezig is of de bal laat vallen.
Het is daarom van cruciaal belang dat betrouwbaarheid van potentiële werknemers zorgvuldig wordt geëvalueerd tijdens het selectieproces. Door gedragsvragen op te nemen tijdens het interviewproces en referenties te controleren, kan je het risico op het maken van een slechte aanwerving verminderen.
Naast het vermogen om taken op een betrouwbare manier uit te voeren, is een andere belangrijke factor het hebben van een groeimindset bij kandidaten.
Het is vanzelfsprekend dat bij een nieuwe aanwerving het vermogen om taken op een minimumniveau van bekwaamheid uit te voeren belangrijk is. Maar het is ook belangrijk om te kijken naar de minimale training die nodig is voor de nieuwe aanwerving. Functies die hoge niveaus van training op de werkplek vereisen, leggen een last op andere werknemers, die tijd en energie besteden aan het helpen van nieuwkomers om te leren en hun fouten te herstellen. Dit kan leiden tot overbelasting en kan de efficiëntie van uw bedrijf verminderen. Door te zoeken naar kandidaten met een groeimindset, die geloven dat kennis en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld met inspanning, kunt u de trainingstijd en -kosten verminderen.
Een derde factor voor een succesvolle werkomgeving is een positieve houding in het team. Maar wist je dat een negatieve houding van één persoon kan leiden tot een cascade van negativiteit in het hele team? Het is net als een ziektekiem die zich verspreidt en anderen infecteert. Zo kan een negatief persoon anderen "besmetten" en de toch al uitdagende werklast nog moeilijker maken.
Tenslotte is goed kunnen communiceren met collega's belangrijk in elke werkomgeving, maar werken in virtuele teams verhoogt de noodzaak van frequente communicatie en vertrouwen en vergroot de potentiële invloed van een negatief teamlid. De scheiding tussen teamleden maakt het gemakkelijker om "verborgen" te blijven en moeilijker om "gezocht" te worden - het is veel gemakkelijker om een e-mail te negeren dan iemand die aan je kantoordeur staat.
Je kan tijdens een sollicitatiegesprek basisvaardigheden op het gebied van communicatie beoordelen door te kijken naar verschillende factoren, waaronder de duidelijkheid en samenhang van antwoorden. Je kan ook overwegen de kandidaat te vragen naar hun voorkeurscommunicatiemedium en favoriete tips/trucs om een effectieve communicator te zijn.
Stel je nu voor dat je aan het hoofd staat van een team en plotseling merk je dat er niet genoeg gekwalificeerde kandidaten zijn om openstaande posities te vullen. Wat doe je dan? Allereerst is het belangrijk om je werknemers te laten weten dat de uitdaging tijdelijk is en dat je actief op zoek bent naar geschikte kandidaten voor hen. Veel werknemers zullen bereid zijn om een beetje extra te werken gedurende een paar weken om te voorkomen dat er een slechte langetermijnbeslissing wordt genomen.
Een andere optie is om je werknemers te betrekken bij het wervingsproces. Je kunt bijvoorbeeld een verwijzingsprogramma voor werknemers opzetten om geschikte kandidaten aan te dragen. Op deze manier voelen je huidige werknemers zich meer betrokken bij het bedrijf en kunnen ze het gevoel hebben dat ze een bijdrage leveren aan de groei van het bedrijf.
Het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan je huidige werknemers. Burn-out en het vertrek van werknemers kunnen een groot probleem worden als je team overbelast blijft. Zorg ervoor dat je strategieën hebt om burn-out te voorkomen en retentie te verhogen. Werknemers hebben respect, aandacht, beloningen en betrokkenheid nodig.
Kortom, als je merkt dat je team onderbezet is, is het belangrijk om te kijken naar verschillende oplossingen om de druk op je werknemers te verminderen en hun betrokkenheid bij het bedrijf te vergroten. Blijf openstaan voor nieuwe mogelijkheden en laat je werknemers weten dat je hun inbreng waardeert.