4 TIPS OM JE WERKGEVERSIMAGO TE VERSTERKEN
Veel bedrijven streven ernaar om transparanter en authentieker te zijn over hun producten, diensten en kosten. Maar als het gaat om op een authentieke manier te communiceren over de werknemerservaring, hebben veel bedrijven nog een lange weg te gaan…
De werknemerservaring komt soms niet overeen met de realiteit, met andere woorden wat werknemers lezen op de jobsite of de sociale kanalen van hun bedrijf klopt niet met wat ze dagelijks ervaren op de werkvloer. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er een cultuur van innovatie wordt beloofd, maar dat elk nieuw idee dat wordt aangedragen, wordt afgewezen. Of dat er carrièremogelijkheden worden geboden, maar dat er zelden openstaande functies binnen de organisatie worden ingevuld.
Dit kan helpen verklaren waarom bijna een derde van de nieuwe medewerkers binnen de eerste zes maanden vrijwillig vertrekt. Naast de kosten voor het vervangen van personeel, die worden geschat op 50% tot 75% van het jaarlijkse salaris van de nieuwe medewerker, beschadigt dit soort verloop de moraal van de collega's, verstoort het de klantrelaties en belemmert het bedrijven in het tijdperk van employer review-sites zoals Glassdoor om nieuw talent aan te trekken. Onauthentieke werkgevers met een reputatie voor het niet nakomen van werkplekbeloftes, staan namelijk in het nadeel in de strijd om vacatures in te vullen.
Aan de andere kant hebben we ontdekt dat werkgevers die voldoen aan de ervaring die ze beloven, betere resultaten behalen op het gebied van werving, betrokkenheid, werknemersbelangenbehartiging en retentie. Hun werknemers zijn eerder geneigd hun werkgever aan te bevelen als een plek om te werken, om lof te posten of online te delen en om meer inspanning te leveren dan nodig is voor hun baan.
Onderstaande stappen helpen je om een authentieker werkgeversmerk te bereiken.
1. Wees trouw aan wie je bent
De meest effectieve werkgeversmerken zijn geworteld in een duidelijk bedrijfsdoel en een set waarden, die dienen om werkzoekenden aan te trekken die deze fundamentele overtuigingen delen en anderen uit te sluiten.
2. Beoordeel de kloof
Ga in gesprek met nieuwe medewerkers, laat betrokkenheidsonderzoeken en exit-interviews uitvoeren, volg online beoordelingen die medewerkers over het bedrijf hebben geschreven op, … Werkgevers moeten de claims die ze maken over de werknemerservaring uiteenzetten en beoordelen of deze wel of niet worden ondersteund door feedback van werknemers. Het naar boven halen en aanpakken van deze lacunes beschermt tegen werknemersreacties en reputatierisico's.
3. Laat je mensen aan het woord
Terwijl HR en marketing vaak zitten te zwoegen om hun eigen verhalen te creëren, is het belangrijk om te beseffen dat je eerste en belangrijkste publiek niet potentiële kandidaten zijn, maar je huidige werknemers. Interne marketing rond je werkgeversmerk dient om personeel eraan te herinneren waarom ze lid zijn geworden van je organisatie, hun toewijding om te blijven te versterken en hen aan te sporen anderen naar het bedrijf te verwijzen. En in een tijd waarin slechts 12% van de werknemers veel vertrouwen heeft in wat werkgevers over zichzelf zeggen, moeten bedrijven steeds meer vertrouwen op hun werknemers om hun woordvoerders te zijn over de werknemerservaring.
4. Geef jezelf de ruimte om te groeien
De wens om authentiek te zijn, mag bedrijven er niet van weerhouden om te streven naar verbetering. Je hoeft vandaag niet de werkplek van de toekomst te zijn, maar als je vooruitgang kunt tonen in die richting, moet het deel uitmaken van je positionering. In feite zal je werkgeversmerk zonder aspiratie-elementen waarschijnlijk een saaie verzameling van ongedifferentieerde beloften zijn die weinig kandidaten zal overtuigen om nader te kijken.
Net als andere elementen van de bedrijfsidentiteit zijn de beste werkgeversmerken een mix van verschillende eigenschappen, zoals:
Basiskenmerken, zoals een concurrerend salaris en doorgroeimogelijkheden.
Erfgoedkenmerken, zoals de waarden en de geschiedenis van het bedrijf.
Vooruitziende kenmerken. Dit zijn zaken die een werkgever nog niet heeft bereikt, maar waarnaar deze oprecht streeft.
SAMENGEVAT:
Uiteindelijk moeten bedrijven erkennen dat hun werkgeversmerk onlosmakelijk verbonden is met hun bedrijfsreputatie. Elke poging om authentiek te communiceren moet verder reiken dan alleen de consumenten die uw producten kopen, naar de werkzoekenden die zich aanmelden voor uw medewerkerservaring en naar elke andere belanghebbendengroep.
Wil je nog meer inspiratie opdoen, schrijf je dan in op een of meerdere van onze gratis online workshops. Je kan ze allemaal bekijken in onze kalender.